Културно уметничко друштво (народна игра) као симбол традиције – Шумадијске и Поморавске народне игре кроз време

Западна и Централна Србија је у протекла два века (XlX и XX) имала доминантну историску, политичку и економску улогу у односу на остале крајеве, а то се одразило и на њено Орско наслеђе. Њена историјска предност која се огледала у обнављању српске државе постаје узор за многе делатности, па и за специфичан развој игара које су спонтано прелазиле у друге крајеве и на неки начин утицале на репертоар не само Србије, већ и других делова некадашње Југославије. 

 

За Западну и Централну Србију често се чује синоним Шумадија и Пморавље, па су самим тим игре које су аутентичне из те области називане Шумадијске мушке и Шумадинкама женске игре.  У њима доминирају  игре „Шетња“, “ Коло у три“….(кукуњеште, моравац, жикино коло…. )Основни корак у овом делу Западне Србије се кити преплетом, заплетом, трептањем. Тиме се играње чини лепршавим и сложенијим.

Поводи за игру били су многобројни, па се тако играло углавном недељом, празницима или на радним скуповима (мобама) , по завршеном послу. За време жетве, мобе, комишања увек су се завршавали игранком.

Популарне игре Западне Србије или Шумадије и Поморавља поред већ поменутих биле су и Шумадинка, Моравац, Тројанац, Жикино, Четворка, Чачанка, Левакиња Поломка, Повозито и многа друга.

 

Тако су кроз време настајале неке од најлепших игара Западне Србије и Поморавља, од обичних људи које су се преносиле до данашњих генерација као и културно уметничких друштава, које те исте игре сада изводе широм света и њима штите свој традионални идентитет српског народа.

 

 

Звуци Србије

 

 

 

 

 

 

 

 

Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не  изражавају

ставове органа које је доделио средства.

 

%d bloggers like this: